Χρεωμένη με δανεικούς τίτλους, σιγομουρμουρίζω: “Φλεβάρης των φλεβών κουτσό ποτάμι κυλάει σαν παράπονο στο τζάμι.”, από το ομότιτλο τραγούδι του Παντελή Θαλασσινού. Παρεξηγημένος, θα μπορούσε να πει κανείς, μήνας κι αν κάποιος αμφιβάλλει, οι ποιητικές αναφορές σε αυτόν το επιβεβαιώνουν. Οι μέρες του, εικοσιοκτώ (δίσεκτος ανά 4 χρόνια), εξού κι ο χαρακτηρισμός που του αποδίδεται : «Κουτσοφλέβαρο πάνω Κουτσοφλέβαρο κάτω σ’ανεβοκατεβάζουν ειρωνικά κι εσύ να τους απαντάς πότε με διαμαρτυρίες καταιγίδες και πότε με τις παγωμένες νιφάδες της σιωπής σου». ( Νίκος Πενταράς “ Σε φόντο φθινοπωρινό”, 2015)
Κι από την άλλη, ο αμφιταλαντευόμενος καιρός που τον αγκαλιάζει (μάλλον, επιφέρει την “κάθαρση” (februum) βαδίζοντας προς την άνοιξη) : «Η φύσις κλαίει τη χειμωνιά που την παγώνει, Ή κλαίει από χαρά στο Μάρτη που σιμώνει;» ( Κωστής Παλαμάς, “Φεβρουάριος”, 1883)
Λογής λογής χαρακτηρισμοί, που δε θα με αποτρέψουν από το να ανακαλύψω τις κουρσεμένες μέρες και στιγμές του. (όπως αναφέρει και στο παραπάνω ποίημα που παρέθεσα ο Νίκος Πενταράς)
Σύσσωμος ο πνευματικός κόσμος έχει συγκεντρωθεί για να αποχαιρετήσει τον Κωστή Παλαμά.
“Ηχήστε οι σάλπιγγες..Καμπάνες βροντερές, δονήστε σύγκορμη τη χώρα πέρα ως πέρα…” απαγγέλει ο Άγγελος Σικελιανός, κι έπειτα ακολουθεί ο Σωτήρης Σκίπης, ένας από τους τελευταίους εκπροσώπους της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, απαγγέλοντας κι εκείνος με τη σειρά του ένα δικό του ποίημα. (28/02/1943)
Συνεχίζοντας σε ασυμβίβαστα μονοπάτια, μεταφέρομαι στις γαλλικές αίθουσες, όπου παρακολουθώ το «Ζ» του Κώστα Γαβρά, το οποίο βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού. Η ταινία βραβεύτηκε με Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, εκπροσωπώντας την Αλγερία (χώρα των παραγωγών της ταινίας), καθότι στην Ελλάδα προβλήθηκε μετά την πτώση της δικτατορίας. (26-02-1969)
Παραμένω στο χώρο του κινηματογράφου, και βρίσκομαι στην τελετή της Αμερικάνικης Ακαδημίας Κινηματογράφου (κοινώς Όσκαρ), όπου ο Ηeath Ledger βραβεύεται μετά θάνατον για την ερμηνεία του στην ταινία “The dark knight”,ως Joker. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρώτιστα, είχε βραβευτεί ο Peter Finch, για την ερμηνεία του στην ταινία “Network”. (22-02-2009)
Επίσης, κάνει πρεμιέρα στο Λος Άντζελες, η ταινία του Josef von Sternberg “Shangai Express”, με πρωταγωνίστρια την Marlene Dietrich. (3-02-1932) Οι δυο τους συνεργάστηκαν σε έξι ταινίες από το 1930 ως το 1935.
Αναρωτώμενη πως καταλήξαμε να απολαμβάνουμε την τέχνη του κινηματογράφου, ανακαλύπτω τους αδερφούς Lumière. Βασιζόμενοι στην εφεύρεση του κινητοσκοπίου, κατασκεύασαν τη φορητή συσκευή του κινηματογράφου, η οποία λειτουργούσε ,ως: μηχανή λήψεως και προβολής, καθώς και εκτύπωσης του φιλμ. (13-02-1894)
Έπειτα μεταφέρομαι στην, πλέον γκρεμισμένη και αντικατεστημένη από άλλο κτίριο, LosAngelesMemorialSportsArena, όπου αποτυπώνεται πρώτη φορά μπροστά σε κοινό, αυτό το οπτικοακουστικό θέαμα, ονόματι «TheWall”, φυσικά, από τους Pink Floyd. (7-02-1980)
Αποχαιρετώ τα ροκ ακούσματα, και κατευθύνομαι στο ViennaStateOpera, όπου ο Luciano Pavarotti κάνει το ντεμπούτο του στην ιταλική όπερα “La Traviata”. (23-02-1963)
Στο ίδιο κλίμα, στο Τeatro Regio του Τορίνου, κάνει πρεμιέρα η όπερα του Giacomo Puccini, “Manon Lescaut”, η οποία ήταν εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα “Histoire du Chevalier des Grieux, et de Manon Lescaut” του Γάλλου συγγραφέα Abbé Prévost. (1-02-1893)
Eπιστρέφω στην Αμερική, στο “The Palace” στο Detroit, όπου οι “The Stooges”, παρουσιάζουν το τελευταίο τους σόου μέχρι την επανένωσή τους το 2003. Τη συναυλία άνοιξε ένα ανερχόμενο συγκρότημα, με το όνομα Aerosmith. (9-02-1974)
Τέλη δεκαετίας ’70, στο Βrooklyn, ο πρωταγωνιστής που υποδύεται ο John Travolta,στο “Saturday Night Fever”, περπατάει στους ρυθμούς του “StayingAlive”. Το τραγούδι των ΤheBeeGees, κατακτά την κορυφή στο BillboardHot 100, όπου και παραμένει για 4 εβδομάδες. (4-02-1978)
Αντιθέτως το “LouieLouie” των Kingsmen είχε μπλεξίματα με τον νόμο. Ύστερα από καταγγελίες περί αισχρότητας στους στίχους, τελεί υπό έρευνα από το FBI. Γι’αυτό και οι παραγωγοί του τραγουδιού πρόσφεραν 1,000$ σε όποιον μπορούσε να διακρίνει τις άσχημες λέξεις, που δεν ήταν εφικτό να βρει κανείς! (8-02-1964)
Την ίδια χρονιά, στους τηλεοπτικούς δέκτες πραγματοποιείται η πρώτη εμφάνιση των Beatles στο “EdSullivanShow”, το οποίο εκτιμάται ότι παρακολούθησαν 73,7 εκατομμύρια τηλεθεατές. (9-02-1964)
“All we are saying is give peace a chance”
Το νεώτερο σύμβολο της ειρήνης με το χαρακτηριστικό διχαλωτό σχήμα, σχεδιάστηκε από τον εικαστικό καλλιτέχνη Gerald Holtom, για την οργάνωση “DirectActionCommittee”. Παρουσιάστηκε στο Λονδίνο, ενόψει μιας διαμαρτυρίας κατά των πυρηνικών όπλων. (21-02-1958)
Τέλος, ταξιδεύω στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στη Βραζιλία, χορεύοντας στους ρυθμούς της σάμπα και συμμετέχοντας στο φαντασμαγορικό καρναβάλι. Νοητικά, μα και οπτικά με τη βοήθεια του Youtube. Πρόκειται για έναν ιστότοπο ο οποίος επιτρέπει κοινοποίηση, αποθήκευση, αναζήτηση και αναπαραγωγή ψηφιακών βίντεο και ψηφιακών ταινιών. (14-02-2005)
Υστερόγραφο:
Με αφορμή την “εξιδανικευμένη” μέρα του Αγίου Βαλεντίνου , παραθέτω παρακάτω ένα μονόλογο από τη ταινία του Νίκου Νικολαΐδη, “Γλυκιά συμμορία” (1983):
“Άκου τώρα το μάθημα της ανατομίας. Αυτός εδώ είναι ο εγκέφαλος,ο εγκέφαλος που διψάει για αλήθεια και ποτέ δεν του δίνουμε αρκετή, και ποτέ δεν χορταίνει. Κι αυτή εδώ είναι η κοιλιά, που διψάει για τροφή..Κι αυτό εδώ κάτω, είναι το φύλ(λ)ο, που διψάει για έρωτα γιατί νιώθει μοναξιά πότε πότε. Εγώ στη ζωή μου τα’θρεψα, τα χόρτασα και τα τρία όσο μπορούσα κι όσο ήθελα. Εσύ μπορεί τη κοιλιά σου λίγο, με φασκόμηλο βέβαια..Αλλά από αλήθεια, από έρωτα;! Τίποτα, τίποτα, τίποτα! Μόνο φουσκωμένα λόγια και καμώματα και πόζες. Της αφήνει το χέρι. Το μάθημα τελείωσε, ε;! Μπορείς να πηγαίνεις!”
Πρόσφατα σχόλια